onsdag den 16. april 2008

Forurening

Hej
Vi er nogle miljøfolk der har et lille problem.

Vi har fundet ud af at skibsfarten (iser fragtskibe) er det der forurener mest. Tilsammen udledes 1 milliard tons CO2 hvert år fra skibe. Prognosen forudsiger, at skibsfartens energiforbrug vil stige med mindst 75 % inde for de næste 15-20 år. Vi har fundet en løsning, så skibene spare på brændstoffet. Vores forslag er at man bygger nogle kamre under skibets opbygning, hvor der så pumpes sammentrykket luft ind, så skibets vandmodstand reduceres. Men det koster mange penge.

Har I en billig løsning eller et forslag?

Hilsen Nikolaj 4.G, Joakim 6.G og Asbjørn 6.G

10 kommentarer:

G sagde ...

det er en god ide ... men vi syntes også at man skal fokusere på fly fordi det fourener også rigtig meget :)

HC 4.G, Mathias 5.G og christian
6.G

G sagde ...

Vi har ikke et forslag, men kunne ikke lave nogle filtre?
Som man sætter på rørerne.
Så der ikke slipper så mange stoffer ud?!

Amalie 6.G, Victoria 4.G og Maria 6.G

G sagde ...

Vi manglede lige, at skrive.
At i måske også skulle ligge vægt, på andre ting som fourener?

Maria 6.G, Amalie 6.G og Victoria 4.G

G sagde ...

hej igen.
Jeg vil bare lige sige at Fly forurener kun halvdelen af hvad skibe gør, så er det oplagt at man først fokusere på det der forurener mest. Og ja vi fokusere også på andre ting. Men vores indlæg handler om skibe, hvis vi skulle skrive noget om alle de ting der forurener, vil det være en bog på millioner af sider.
Hilsen Asbjørn

G sagde ...

Det er en rigtig god ide.
Vi har ikke nogle forslag, men vi skal tænke over det.

Man kan se i har gjort jeres arbejde godt og det i har skrevet er velovervejet.

Morten, Andres og Julius 6.G

G sagde ...

Ja! Det så os rigtigt, de du siger Asbjørn.
Derfor er fourening sådan et stor emne.
Men så os rigtigt godt, at i lægger vægt på de største problemer først!

Maria 6.G

G sagde ...

jeg har en god ide´den er muske ikke bilig men det fourener ikke så meget. her er mit forslag man kan muske bruge brændt i sted for benzin/dezil.



M.V.H bastian 4.g molli 6.g og fredrik-t-h 5.g :D

FinnB sagde ...

Hej drenge - her er en kommentar fra Nikolaj´s far:
jeg har læst at man eksperimenterer med at sætte spilere (store sejl) op på supertankere og containerskibe og derved kunne spare op til 20% af brændstofforbruget - det er da interessant.

En anden ting er at man måske også kan anvende solenergi til at oplade brændselsceller (batteri = strøm) og lade strømmen fungere som hjælpemotor i stille vejr.

Hilsen fra Finn

G sagde ...

Interessant indlæg.
Vidste I at Skibstransport er den mest miljøvenlig transportform. Det er også den transportform som flytter 80-90 % af al verdenshandlen. (Skibe kontrolleret af Danske selskaber flytter ca. 10% af verdenshandlen, så Danmark er et stort land når man taler om Transport).

Dvs den transportform som udleder mindst CO2 per transporeret tons Gods, men figurer højt da der flyttes så mange varer. I.e. som led af CO2 debatten skal man dels sikre der transportformen er miljøvenlig og kigge efter om der er alternative transportformer.

Når du transporterer 1 tons gods så udledes der per gram per kilometer:

Luftfragt: 540 Gram
Lastbil: 50 Gram
Containerskib: 8 Gram
Stort Bulkskib: 3 Gram (Et Bulk Skib transporterer fx. Korn, Sand, og Kul laster).

Dvs at, sålænge vi er afhængige af transport af råvarer og madvarer, så er søfragt faktisk den bedste løsning for miljøet.

Skibsejerne bruger mange penge på olie og da de ønsker, at sikre deres omkostninger er så lave som muligt, så har de (og arbejder stadig) meget for at sikre skibene bliver så miljøvenlige som teknikken tillader. Siden 1970 er skibene ændret så de nu udnytter energien meget bedre.
fx. Et stort tankskib flytter idag et ton last 2 tusinde 800 kilometer på kun 1 liter olie. Det er dobbelt så langt som i 1970. En kontainer anvender kun en 1/5 af den energi den gjorde i 1970.
Rederne (skibsejerne) arbejder fortsat med at sikre lavest mulig energiforbrug. Fx. er et Dansk rederi ved at undersøge om de kan sejle fra Europe til Fjernøsten nord om Rusland istedet for at sejle igennem Suez Canalen for hermed blandt andet at nedbringe energibehovet væsentligt i sammenligning med det mønster, som vi har idag.

Jeg er enige med jer mht at man skal sætte fokus på de vigtigste områder. Her er lidt interessante tal.
CO2 udledning i forbindelse med faktisk energiforbrug:

-Elektricitet og varme 41%
-Industri og andet 36%
-Transport 23% (herunder lastbil 17%, skibe 3% og fly 3%)

Her er det interessant at notere sig tallet for fly. Her sås hvormeget CO2 der udledes, men da de er relativt lidt gods som flyttes med fly, så udgør fly kun 3%. Hvis vi transporerede vores gods med fly eller lastbil, ville verdens CO2 udledning være meget højere.

Tallene ovenover viser også at vores energiforbrug til elektricitet og varme er den største faktor. Heldigvis er dette et område, hvor vi alle kan gøre en indsats. Tænke på vores eget forbrug og sikre vi ikke 'spilder' verdens ressourcer til ingen nytte.
Med venlig hilsen
Malcolm Ladegourdie far til Helene 4G

Musta sagde ...

Jeg synes det er en god ide - men jeg ved ikke hvor man kan få luft fra andet end himlen, Så jeg syntes I skulle bruge sejl. Det er en miljøvenlig ting og den fanger også luften.
Hilsen Sebastian 4G